Emma Buckmaster and Janet French

Emma Buckmaster and Janet French
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Tree Portraits - A Collaborative Project


Emma Buckmaster and Janet French are both printmakers with a shared passion for trees. Together they have created a unique series of etchings printed onto paper made from the trees own leaves.

Each Tree Portrait is a separate project starting with a search for the 'ideal' specimen. Once the tree has been chosen, the leaves must be collected and after a prolonged process of soaking and boiling, delicate sheets of paper are created using only the natural constituents of the leaves to bind them together. The leaves of each tree behave differently and the process is one of continuous experimentation. The etching is made on a steel plate because of the pressure necessary to print onto leaf paper. Whilst the paper is still damp the etched image is printed onto the leaves from the steel plate using a traditional etching press. Finally, the prints are mounted between glass so that the texture or translucency of the paper forms part of the image.

The project started with a small image of an oak tree and has progressed to include beech, lime, silver birch, white poplar, hawthorn, ash, alder and holly.

Emma Buckmaster and Janet French
Fagus II, 2013, 25 x 27 cm, Etching on Beech Leaves

Emma Buckmaster and Janet French
Tilia, 2011, 51x43 cm, Etching on Lime Leaves


Les graveuses Emma Buckmaster et Janet French sont passionnées par les arbres. Travaillant en collaboration, elles ont créé une série unique de portraits d’arbres « Tree Portraits ». Ces gravures sont imprimées sur un papier fabriqué à partir des propres feuilles de chaque arbre.

Chaque « Tree Portrait » est un projet à part, qui commence par la recherche du spécimen « idéal ». Une fois l'arbre choisi, on recueille ses feuilles. Un long processus de trempage et d'ébullition produit des pages d'apparence délicate, liées uniquement par les constituants naturels des feuilles. Les feuilles de chaque arbre se comportent différemment et le processus est une expérimentation continuelle. La gravure est réalisée sur une plaque d’acier en utilisant une presse de gravure traditionnelle. Enfin, les tirages sont montés entre deux verres. Ainsi la texture translucide du papier fait partie intégrante du travail.

Notre projet a débuté par une petite image de chêne. Il a progressé pour inclure le hêtre, le tilleul, le bouleau argenté, le peuplier blanc, l'aubépine, l'aulne cendré et le houx.