John Blandy

John Blandy
jb@johnblandy.co.uk
johnblandy.co.uk


I follow particular trees over time and use their situations as a source for developing ideas through observation and repetition. Over the course of a year, revisiting the same site, the record of change becomes the essence of the tree as a living presence.

A lime tree in a north London park, painted repeatedly from one spot since 1997. Some days in early May when the leaves break, or in late October as they fall, I am back, again and again; working in a manner that is open to idiosyncrasies of each moment as the shadows turn, the wind gusts, and a rain cloud spits. Painting in pastel, reacting to each event, requires a consistency. The size of the paper, the medium, the range of colours, forms a framework for the marks, in much the same way as making up stills of an animation film.

A copse of trees I paint dips into a stream, under Wytham Wood, near Oxford; a mixed deciduous group that is now dominated by a range of willows. The challenge is reflecting the way trees clamour for the light. When I started painting here 35 years ago, the river edges were bare and fenced for cattle. Poplars, elms and willows stood in the distance. Now I am fighting tree and climbing rose even to have a look in. I use a range of marks, building up a series of layers that combine flat dark or light planes broken by strike and stutter marks. The marks reflect a quickening of pace and is a shorthand to record the changes. The layered dropping canopy as it stretches to capture the light over water has become the structure.

John Blandy
Weeping Willow 4, 1045 * 835 mm, pastel on paper, 2014/15


John Blandy studied at St Martins and the Royal College of Art and has been represented by Francis Kyle Gallery (1983-95) and Cassian de Vere de Cole.

Work is part of many collections including Hammersmith Hospital and St George's Hospital, Tooting.



Blandy suit les lieux au fil du temps. Par l'observation et la répétition, il crée une succession d'images qui explorent l’idée de l’éphémère. On en trouve l’écho dans son usage du pastel : il utilise une gamme de signes, construisant des couches qui combinent des aplats sombres ou des plans clairs interrompus par des marques de rayures et de hachures. Ces marques traduisent l’accélération du rythme. Elles sont un raccourci pour enregistrer les changements.

Dans une ferme à l'ouest d'Angoulême, près de Villebois-Lavalette, Blandy a peint la croissance d’un cytise. Un petit arbre qui lutte pour grandir sur la roche calcaire. L'arbre brille sous l’intense chaleur de l'été 2016.

Fontpeauloup Laburnum 18.8.17


Il fait partie d'une série grandissante de projets qui explorent les aspects éphémères d’un lieu. Cela inclut un tilleul dans un parc du nord de Londres, peint du même point de vue presque tous les jours depuis mars 1997. Un autre projet concerne une rivière aux proches abords d'Oxford qu'il a peint pendant quarante ans. Autrefois on pouvait voir les ormes au loin. Désormais, une rangée d'arbres borde l'eau, un groupe de feuillus mélangés dominé par des saules, qui clament après la lumière. Les saules, un rosier grimpant, rivalisent avec la broussaille.