Michael Porter

Michael Porter
michaelpart@btinternet.com
www.michael-porter.co.uk


I am a landscape painter who observes the minutia of what we see. 
If I can convincingly depict a small aspect of what one experiences whilst out there in the world then I count this as success.

The tree is often seen as the embodiment of nature, as both a product of the earth and the sustainer of the very world in which we live.

As a painter of nature my eyes continuously flit from twig to bark, observing the nest’s in its branches, an individually striated leaf, the twist of a climbing columbine around it’s trunk.  Neither is more important than another, they merge together to build up the overall picture.

It is not my intention to create an illustration of the landscape but create an image that corresponds to what one sees, to show the characteristics of place and make visual equivalents of that which is
before us.

I am drawn to bits of landscape that are often disregarded whilst at the same time cannot be overlooked, a dilemma indeed!

Michael Porter
Forest floor, 15-06-11, 110 x 120 cms, acrylic, gouache and oil on canvas

Michael Porter
Day and Night, Bethany series, 19-06-15, oil and acrylic on photograph, 50 x 100 cms

Michael Porter
Beside the Path  21-06-14, 43 x 39 cms, acrylic and oil on paper

Je suis un peintre paysagiste qui observe les petits détails de ce que nous voyons. 
Si je peux décrire de façon convaincante un petit aspect de ce qu’éprouve celui qui est plongé dans le monde, je compte cela comme un succès. 

On considère souvent l'arbre comme l'incarnation de la nature, à la fois comme un produit de la terre et le soutien du monde dans lequel nous vivons.

Mes yeux de peintre de la nature circulent continuellement de la ramille à l’écorce, observant le nid dans ses branches, une feuille seule, striée, la torsade d'une ancolie qui s’enroule autour du tronc. Aucune chose n’est plus importante qu’une autre, elles fusionnent ensemble pour construire l’image globale.

Mon intention n’est pas de créer une illustration du paysage, mais de créer une image qui correspond à ce que l'on voit, de montrer les caractéristiques du lieu et produire des équivalents visuels de ce qui est devant nous.

Je suis attiré par des éléments de paysage souvent méprisés, mais qui pourtant ne peuvent pas être négligés : un dilemme assurément !