Tom Deakins

Tom Deakins
tomdeakins31@gmail.com
http://www.chappelgalleries.co.uk/exhibitions-06/tom-deakins/tom-deakins.htm
http://aubreyartgallery.com/pages/deakins/tomdeakins.html


By Lesley Nolan, a Trustee of the Fry Gallery

I first encountered Tom Deakins’ work about ten years ago – the small oil painting on sale was a meticulously rendered image of Great Dunmow’s roofline and pond, that was astonishing in its detail and soft autumn colouring, which put me in mind of Vermeer’s famous view of his home town of Delft, so lovingly was it painted. It is that intensity of feeling for a particular place that Deakins manages to capture in his work – not just how something looks, but also how he, as an artist, has experienced it: the crunch of snow underfoot, or the smell if summer rain on tarmac, or the warmth of sunlight on a brick wall.

Tom Deakins
Posthumous Portrait of an Oak Tree, oil on canvas, 2006, 24 x 61 cm

His vision is imbued with the sense of place that artists – such as John Constable, Samuel Palmer and Paul Nash – have written about, indeed Deakins has said that his home in Great Dunmow and its surroundings have his inspiration for over forty years. His paintings bear the sign of the human activity that has shaped the local environment, whether by agriculture or building, accident or design, and whilst being devoid of human figures, are saturated with human presence and meaning. All carry a quiet hint of the poetic, or the mysterious, the unexplained. Sometimes he ventures further afield to Suffolk, Wales and the Lake District.

Tom Deakins
Winter to Spring, oil on canvas, 2013, 23 x 46 cm


Par Lesley Nolan, responsable à la Fry Gallery

J'ai rencontré pour la première fois le travail de Tom Deakins il y a environ dix ans : la petite peinture à l'huile en vente était une image de la ligne des toits et de l'étang de Great Dunmow d’un rendu méticuleux, stupéfiante par ses détails et sa douce couleur automnale. Elle me rappelait la célèbre vue de Vermeer de sa ville natale de Delft, tant elle était peinte avec amour. C'est cette intensité de sentiment pour un endroit particulier que Deakins parvient à capturer dans son travail - non pas seulement l’apparence de quelque chose, mais aussi la façon dont lui l'a éprouvée en tant qu'artiste : le crissement de la neige sous les pieds, ou l'odeur de la pluie d'été sur le goudron, ou la chaleur du soleil sur un mur de brique.

Tom Deakins
The Last Ash Tree, oil on canvas, 2014, 23 x 46 cm

Sa vision est imprégnée de ce sens du lieu au sujet duquel des artistes tels que John Constable, Samuel Palmer et Paul Nash ont écrit. Effectivement Deakins a dit que sa maison de Great Dunmow et ses alentours lui ont fourni son inspiration pendant plus de quarante ans. Ses peintures portent le signe de l'activité humaine qui a façonné l'environnement local, par l'agriculture ou la construction, accidentellement ou à dessein. Tout en étant dépourvues de figures humaines, elles sont saturées de présence humaine et de sens. Toutes transmettent un paisible soupçon de poésie, ou de mystère, d'inexpliqué. Parfois, il s'aventure plus loin jusqu’au Suffolk, au Pays de Galles et au Lake District.

Tom Deakins
Winter's Eye, oil on canvas, 2010, 25 x 30 cm