Art Bermondsey Project Space - The Arborealists: The Art of Trees 2017

Goetsch Winckler 4 by Jemma Appleby

The Arborealists: The Art of Trees 2017
curated by Philippa Beale
12 December 2017-13 January 2018

Gallery one



The appearance of the Arborealists in 2013 is an extraordinary phenomenon within the pervading orthodoxy in an art world that values post modernist objects, film and popular culture. Where events, interventions and installations engage the viewer, what can ‘tree painters’ (the Arborealists are for the most part painters), offer a public that is understandably titillated by Jeff Koons and Damien Hirst. Nevertheless, the incredible success of the David Hockney exhibition at the Tate proves that the general public are still interested in artists who reveal nature. 

In recent years, many artists have discovered that trees have become one of their most penetrating of influences. The story of their existence and survival is intrinsic to our history and culture, they are even a part of our political landscape. They are a metaphor for our own survival. They live in tribes and families, in forests and groves. As ‘specimens’, they also can stand alone, not out of choice but like brave, solitary people who stand up to be counted, like ‘the one just man’ who does not remain silent when evil is done.

Trees represent the holy, the exemplary, the beautiful and the strength required of mankind. Cut down a tree and it reveals its whole history in the rings of its trunk, all its scars, struggles and suffering. The attacks of axe, saw and storms leave scars but as every forester knows, the hardest woods have the narrowest rings and it is in the most infertile places that the strongest and most indestructible trees grow. Trees permeate our history providing inspiration for religions, literature, poetry, visual art and architecture. 

Philippa Beale.

Vaux en Couhé, France, May 2017

Excerpt from the exhibition catalogue.
Catalogue available (French/English)



L’émergence des Arboréalistes en 2013 est un phénomène assez extraordinaire au sein de l'orthodoxie prévalente d’un monde artistique qui valorise les objets post-modernistes, le cinéma et la culture populaire. Face aux performances, aux interventions et aux installations qui font participer le spectateur, alors que peuvent encore offrir des « peintres d'arbres » ? Et les Arboréalistes sont pour la plupart des peintres. Que peuvent-ils offrir aussi à un public qui est habitué à Jeff Koons et Damian Hirst ? Néanmoins le succès incroyable de l'exposition David Hockney à la Tate Gallery prouve que le grand public s'intéresse toujours aux artistes qui montrent la nature.

Ces dernières années, de nombreux artistes ont reconnu dans les arbres une de leurs influences les plus pénétrantes. L'histoire de leur existence et de leur survie fait partie intégrante de notre histoire et de notre culture. Ils font même partie de notre paysage politique. Ils sont une métaphore de notre propre survie. Ils vivent en tribus et en familles, dans les forêts et les bosquets. Ils peuvent aussi rester des « spécimens » solitaires, non par choix, mais comme des personnes seules, courageuses qui se dressent, pour être comptées comme « le seul juste », celui qui ne se tait pas lorsque le mal est commis.

Les arbres symbolisent l'exemplarité, la beauté et la force dont l'humanité a besoin. Coupez un arbre et il révèle toute son histoire dans les anneaux de son tronc, toutes ses cicatrices, ses combats et ses souffrances. Les attaques de la hache, de la scie et des tempêtes laissent des cicatrices, mais comme tous les forestiers le savent, les bois les plus durs ont les anneaux les plus serrés et c'est dans les endroits les plus infertiles que croissent les arbres les plus forts et les plus indestructibles. Les arbres irriguent notre histoire. Ils inspirent les religions, la littérature, la poésie, l'art visuel et l'architecture.

Philippa Beale.

Vaux en Couhé, France, Mai 2017

Traduction Guillaume Brandy

Extrait du catalogue d'exposition
Catalogue disponible (français/anglais)




December 12, 2017 @ 10:00 am - January 13, 2018 @ 6:00 pm

Opening times:
Mon: By appointment
Tues - Sat: 11:00 - 18:00
Sun: Closed 

Art Bermondsey Project Space