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Howard Phipps is a painter and printmaker with a special interest in Wood engraving. This is a traditional method of making relief prints, originating in England in the 18th century, where an image is engraved in reverse on very smooth end grain boxwood, from which prints will be taken on completion.

The artist is based in Wiltshire, Southern England, and much of his work is inspired by the chalk downland of this area. He makes drawings and watercolours on location, and has a particular interest in mans impact on this landscape where there are frequent reminders of remote human history. Ancient tracks he finds compelling, and trees, the Beech especially, frequently feature in his work as they line these old ways. His often large preliminary drawings made over several sessions form the basis of his engravings.

Howard Phipps has exhibited frequently at Royal Academy Exhibitions in London, since 1985, where he has also been a winner of the contemporary Print Prize. He has had numerous one man exhibitions, and has work in several collections including The British Museum [ 12 engravings ], The Ashmolean Museum, Oxford, and three Wiltshire County collections.

In addition to making work for exhibitions Howard has illustrated a number of books, and has a strong association with The Whittington Press who published his own purely visual collections exploring the theme of Interior spaces. Whittington also published ‘Ebble Valley’ with both text and engravings by the artist, being his observations of the landscape where he has lived for thirty years.


Le peintre et graveur Howard Phipps porte un intérêt particulier à la gravure sur bois. Il utilise une méthode traditionnelle de taille d’épargne, originaire d'Angleterre au XVIIIème siècle, où une image est gravée inversée en bois de bout sur un buis au grain très doux, à partir de laquelle seront réalisés les tirages finals.

L'artiste est installé dans le Wiltshire, au sud de l'Angleterre. Une grande part de son travail est inspirée par les collines de craie de cette région. Il réalise des dessins et des aquarelles sur place et s'intéresse tout particulièrement aux impacts de l'homme sur ce paysage, qui rappellent fréquemment l'histoire reculée de l’humanité. Il trouve captivants les chemins anciens, et les arbres. Le hêtre en particulier figure souvent dans son travail, car il borde ces voies anciennes. Souvent de grand format, ses dessins préliminaires, réalisés sur plusieurs séances, forment la base de ses gravures.

Howard Phipps a participé régulièrement aux expositions de la Royal Academy à Londres depuis 1985. Il y a de plus remporté le prix de la gravure contemporaine. Il a présenté de nombreuses expositions personnelles. Son travail est présent dans plusieurs collections, incluant le British Museum (12 gravures), le musée Ashmolean d’Oxford et trois collections du comté de Wiltshire.

En plus de créer pour des expositions, Howard a illustré de nombreux livres et collabore étroitement avec The Whittington Press. Whittington - qui publie ses propres collections purement visuelles explorant le thème des espaces intérieurs - a également publié « Ebble Valley » (« La vallée de l’Ebble »), avec des textes et des gravures de l'artiste, qui rassemble ses observations du paysage où il a vécu pendant trente ans.