jane.eatonpdq@gmail.com
janeeaton1947.wordpress.com/
jane-eaton.blogspot.co.uk/
twitter.com/janeeaton10
www.facebook.com/jane.eaton.568
www.linkedin.com/pub/jane-eaton/100/7a4/a36

My childhood was one of freedom, living and attending school on the edge of Epping Forest.  The forest was my playground where I explored and connected both physically and creatively to nature on an intimate and somewhat unconscious level.  Throughout my life specific trees have provided powerful, evocative memories and connections to a particular period in my life.

It is suggested by Richard Louv (‘Last Child in the Woods, Workman Publishing,  New York 2006) that ‘nature deficit disorder’ can be viewed as endemic within our society. It refers to our disconnection to nature, thus closing our senses and separating us from the magic of inhabiting this planet.

My practice has be to create work that addresses these issues by studying the Quercus Robur (English Oak) in order to understand, increase my personal connection, and endeavour to generate awareness to a wider audience. The English Oak can be viewed as synonymous to this objective providing many connections and associations historically, symbolically and metaphorically, referencing and sharing similar values across many different cultures. I would suggest that trees in themselves have become quintessential symbols, poignantly depicting the unmistakable interconnections between all living species on the Earth.

Employing a cross cultural (Western and Japanese) approach I focussed on producing monochrome monoprints which reflect my interest in ying yang philosophy.  With the ‘chance’ mark being a key aspect within my exploration I continue to focus on trees and have produced personal responses to other species of trees, environments and to the fractal elements of nature. I also like to use repetition and simultaneous mark making in my work thus exploring the concept of repetition and difference. This hypothesis has been expanded to include various media and digital imagery. Using art as a vehicle to reconnect to nature is just one method, but I also adhere to the views below with both quotes being poignant reminders of our amazing world.

“It is not the language of painters
but the language of nature that we should listen to…..
The feeling for the things themselves,
for reality, is more important than the feeling for pictures”

Vincent Van Gogh


“To be spiritual is to be constantly amazed”

Rabbi Martin Levin (2005)


Pendant plusieurs années, le bouddhisme/taoïsme zen et son influence sur l'art oriental ont constitué un thème récurrent, qui a stimulé mon approche du travail. En complément, la découverte de la géopoétique a renforcé l’engagement et le lien à mon travail. Il s'agit d'un concept développé pour la première fois par Kenneth White, poète écossais, universitaire et écrivain, qui interpelle et critique profondément la pensée et la pratique occidentales au cours des 2500 dernières années. Il questionne la séparation des êtres humains du reste du monde naturel. J’exprime ces deux centres d'intérêt dans mon travail où je cherche à m'engager pour la nature, à renouer avec elle.*

Le chêne anglais a fourni la motivation principale à mon travail de création. Le chêne majestueux - arbre de la vie - peut être pris pour métaphore de mes intentions, car il offre de nombreuses connexions et associations historiques, symboliques et métaphoriques, et porte et transmet des valeurs semblables parmi de nombreuses cultures différentes.

En recourant à une approche interculturelle et en utilisant des matériaux traditionnels, je crée des images monochromes qui expriment la philosophie de la dualité du yin et du yang. Le signe «chance» est un aspect clé de mon exploration où je cherche à étendre la conscience et à présenter différents niveaux d'interprétation. Mon intention est d'engager un dialogue avec le sujet en utilisant une approche horizontale, pour mettre ainsi l'accent sur notre lien à la terre et à la réalité, pour produire une œuvre qui attire l'attention sur l’impermanence et la répétition de la vie, cyclique, à l’énergie incomparable.

J'ai également visé à mettre l'accent sur le potentiel et l’apport d’une reconnexion à la nature dans notre monde virtuel, en créant des liens entre les domaines de la connaissance et de l'expérience, en rapprochant les cultures et en proposant de nouvelles rencontres. La recherche a confirmé que la nature est une ressource précieuse qui contribue de manière significative à notre croissance physique et spirituelle.

« Être spirituel c’est être constamment émerveillé »

Rabbin Martin Levin (2005)