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Instagram: @richardtreeart

Richard’s work is based on outdoor studies of particular trees, woodland and orchards, and where possible he visits these places through at least one year to get to know their moods in different weathers and seasons.

‘My mother instilled in me a lifelong fascination with trees and their ever changing form and colour, vulnerability and strength. Drawing and painting deepens one’s appreciation of their individual character and presence, and part of the joy of working outdoors is the frequent encounters with wildlife. Bird song, lapping water and the crackle of frost seem impossible to paint, but are central to my experiences and I love the challenge of weaving them into my work.’

On location Richard makes drawings and watercolours along with notes, photographs and sound recordings, but being in a place over many hours is equally important. Back in his studio these records and memories are distilled slowly into watercolour and oil paintings.

As artist-in-residence with Herefordshire Wildlife Trust, Richard created a series taking the viewer through a year in the ancient woodland of Lea and Paget’s Wood, and is now working on three flagship reserves at Birches Farm (wildflower meadows with veteran trees), : Lake and North Wood in Queenswood Country Park. He runs occasional art workshops and events as fundraisers for the vital work of the Trust.

He is relishing the site-specific projects with The Arborealists in Dartmoor and Exmoor National Parks and in Lady Park Wood in the Wye Valley. As a scientific experiment this wood has been left unmanaged for seventy years and studied in detail, so has a very different feel to the Herefordshire woodland. Richard is one of the artists featured in a film about this project: www.youtube.com/watch?v=Ix-oOYi2Gpc


Peintre profondément amoureux des arbres et des bois, chaque mois je passe une partie de mon temps dehors à faire des croquis au fusain et à l'aquarelle et à photographier. Tout aussi importante est la solitude et le temps pris à observer et à m’imprégner de ces expériences.

Dans mon atelier grenier du Herefordshire rural, j'utilise ce matériau d’extérieur comme point de départ pour les aquarelles et les huiles. Mon but est de communiquer le caractère de chaque arbre individuel, le caractère des bois, et ce que l’on ressent à être là en différentes saisons et par différents temps. La lumière perpétuellement changeante en est la clé. L’essentiel de mon travail se construit par couches durant des semaines et des mois pour apporter profondeur et richesse aux couleurs.

En octobre dernier je me suis rendu au centre de la France, une occasion tant attendue d'explorer les magnifiques forêts de Blois et de Chambord avec leur faune abondante. J’ai rejoint les Arboréalistes à Vaux, où nous avons été bénis par deux jours de chaud soleil pendant que nous dessinions et photographions les arbres locaux dans leur richesse automnale. Cette peinture est la première d'une série consacrée à ce voyage.